Demokraatia nii väikeses mastaabis kui ka avalikus aspektis on miski, mille poole enamik meist püüdleb. Demokraatia ühtib Euroopa Liidu väärtustega ning seda saab kasutada turvalisema ja avatuma ühiskonna arendamise vahendina. Sama kehtib ka mitteformaalhariduse ja digitehnoloogia kaasamise kohta. Seetõttu otsustati pealtnäha erinevad teemad omavahel ühendada ning töötada selle nimel, et luua midagi, mis muudaks demokraatiateemalised teadmised nii noortele kui ka täiskasvanutele lihtsamini kättesaadavamaks ning interaktiivsemaks. Juhtorganisatsioon ‘’Escape for Democracy’’ projektis on Asociacion Europa 2020 Hispaaniast ning partneriteks on Kalimera Solutions Croatia Horvaatiast, Viimsi vald Eestist ja WalkTogether Bulgaariast. Projekti kaasrahastatakse Euroopa komisjoni toel viitenumbri all: 2021-2-ES02-KA210-YOU-000048071.
Mis on projekti eesmärk ja tulemused?
Projekti jooksul soovitakse jagada teadmisi demokraatiast, luues spetsiifiliste vahenditega erinevat digitaalset sisu. Samuti edendatakse kodanikuaktiivsust kohalikes ja rahvusvahelistes noorte kogukondades. Projekti elluviijad usuvad, et info jagamine erinevate rollide ja volituste kohta, politiitiliste süsteemide ja institutsioonide ning Euroopa Liidu üldiste ja konkreetsete ideede ning eesmärkide kohta, on olulised iga indiviidi isiklikuks arenguks. Infot varasemalt kirjeldatu kohta üritakse vahendada keskkonna kaudu, mis on samal ajal hariv, loov ja lõbus.
Projekti tulemuseks on kolm digitaalset põgenemistuba, mis on avatud lähtekoodiga tarkvara, mida jagatakse e-platvormil. Digitaalsetes põgenemistubades käsitletakse kodanikukasvatust, kuid iga põgenemistuba keskendub konkreetsele stsenaariumile ja aspektile, kasutades kaasaegiseid mitteformaalõppe metoodikaid. Stsenaariumid koostatakse viisil, mis edendab kodanikukasvatust, õpetab Euroopa Liidu väärtusi, selgitab ühtsuse ja mitmekesisuse põhimõtteid ning näitab ja edendab Euroopa Liidu sotsiaalset, kultuurilist ja ajaloolist pärandit.
Kes veavad projekti eest?
Association Europa 2020
Associatioon Europa 2020 töötab mitmete avalik-õiguslike ja eraorganisatsioonidega ning olles osa noorte osaluseks mõeldud omavalitsuste võrgustikust ‘’Participate+’’. Association Europa 2020 eesmärk on edendada ja ergutada teadlikkust erinevatest noorteprogrammidest, koolitustest, haridusest, kultuurist, spordist ja Euroopa komisjoni osalemisest, peamiselt Andaluusia noorte seas. Samuti edendatakse kogukonna vaimu ja integratsiooni ning tõstetakse noorte teadlikkust Euroopa kultuurist. Lisaks kavandatakse, hallatatakse ja arendatakse rahvusvahelisi projekte.
Kalimera
Kalimera eesmärk on pakkuda Euroopa projektide kaudu loovaid ja uuenduslikke lahendusi üksikisikutele, kes on huvitatud tegutsemisest ettevõtjana, valitsusvälistes organisatsioonides, väikestes või keskmise suurusega ettevõtetes, avalik-õiguslikes asutustes ja haridusasutustes. Kalimera töötab erinevate Euroopa Liidu organisatsioonide väliste koostööpartnerina, pakkudes loovaid hariduslahendusi, nagu põgenemistoad, digitaalsed põgenemistoad ning digitaalsed õppevahendid ja – ressursid. Organisatsioonis tegutsevate inimeste rikkalik haridustaust ja kogemused tagavad kõrgeima kvaliteeditaseme nii projekti elluviimisel kui ka uuenduslike projektitulemuste arendamisel.
Viimsi vald
Avaliku sektori esinduspartner Eestist on Viimsi vald. Viimsi on väike poolsaar Põhja-Eestis Läänemere lähedal, mis asub umbes 9 kilomeetri kaugusel pealinnast. Projektis keskendub Viimsi vald noortega töötamisele ning erinevate metoodikate loomisele ja kasutamisele, mida toetatakse nii kohalikul kui ka Euroopa Liidu tasandil.
Association Walk Together
Association WalkTogether toimib õppiva organisatsioonina, mis koondab koolitajaid, sotsiaaltöötajaid, noortepoliitika kujundajaid, eksperte, vabatahtlikke ja laiemat avalikkust. Kõiki, kellel on erinevaid pädevused, et olla aktiivselt kaasatud Euroopa mõõtmetega kodanikutegevuste loomisesse, mis toovad kasu kohalikule kogukonnale. Organisatsiooni fookuses on õpetamine, õppimine ja kogemuste jagamine mitteformaalõppe kaudu. Samuti on nende eesmärk tugevdada noorte isiklikku ja ametialast arengut mitteformaalse ja informaalse õppega seotud liikuvustegevuste kaudu (oskuste ja pädevuste arendamine, et suurendada töövõimalusi, eriti vähemate võimalustega inimeste puhul). Lisaks sellele edendavad nad kaasamist ja mitmekesisust, kultuuridevahelist dialoogi ning solidaarsuse,võrdsete võimaluste ja inimõiguste väärtusi Euroopa noorte seas.
Mis tegevusi projektis ellu viiakse?
Projekti jooksul arendatakse kolm digitaalset põgenemistuba, mis on avatud lähtekoodiga e-platvormi kaudu kõigile kättesaadavad. Iga ruumi stsenaarium on erinev, kuid neil kõigil on ühised eesmärgid ja tööriistad, mis muudab nende kasutamise lihtsaks.
Samuti koostatakse käsiraamat, mis sisaldab üheksat inspireerivat põgenemistoa stsenaariumit ning loetelu tööriistadest ja ressurssidest sel kodanikuõpetuse tööriistade ja materjalide väljatöötamiseks, mis tutvustab uuenduslikku noorsootöö lähenemisviisi, mis ühendab digitaalse mängustamise metoodika ja mitteformaalse hariduse filosoofiad.
Korraldatakse ka virtuaalseid koosolekuid projekti arendamiseks ja juhtimiseks. Kohtumistel jälgitakse projekti kulgu, räägitakse projekti järgmistest etappidest, jagatakse infot oma kodulehekülje kohta ning määratakse erinevaid ülesandeid.
Lisaks toimuvad erinevaid levitustegevused konverentside, Facebooki postituste, jms näol. Kõikide nimetatud tegevuste toel tutvustatakse noortele demokraatia ja kodanikuaktiivsuse ideidning mängulisust ja mängupõhist õpet. Samuti tõstetakse teadlikkust ning kasutatakse uuenduslikke haridusmeetodeid, mis arendavad noorte pädevusi sotsiaalselt oluliste teemadega toimetulekuks.